Начало    За нас    Вашето мнение   
 
Енциклопедии Речници Библиотека За студента За ученика За най-малките
 Търсене
 Разглеждане по:
Заглавия
Автори
Категории
 


Как да живеем с... мигрената
Глава 4. Да си помогнем сами
Първа помощ при мигрена
Природосъобразни методи за борба с мигрената
Хранене и мигрена
Алкохол и мигрена
Лекарства и мигрена
Физически фактори, предизвикващи мигрена
Релаксация, биозахранване, медитация
Свръхчувствителност и мигрена
  
Виж още:
Здравна и медицинска литература
Как да живеем с... мигрената
Автор:
Доусън, Сю

Първа помощ при мигрена

“Когато усетя тъпа, притискаща болка по стъпалата и дланите си и това продължи през целия ден, знам, че на следващия ден ще се събудя в 6.00 ч. сутринта с непоносимо, умопомрачително главоболие.” (Марк Пейн)

Механизмът за поява на мигрената все още не е проучен напълно. Смята се, че серотонинът е причина за пристъпите. Всъщност серотонинът сам по себе си няма особени функции в организма – той само подпомага или затруднява комуникацията между нервните клетки, групирани, за да създадат различните нервни окончания в тялото. В този смисъл успешното лечение зависи от това, кои нервни клетки са засегнати и съответно трябва да бъдат третирани, т. е. лечението при мигрената е строго индивидуално.
Дори най-успешните медикаменти действат в определени случаи, а в други – не. Лечението на мигрената винаги е съпроводено от успешни и не толкова успешни опити. Първата и най-важна стъпка е да се научите да откривате продромите. Ако мигрената се появява винаги сутрин, опитайте се да си спомните какво по-необичайно се е случило предния ден. Ако ужасното главоболие идва изненадващо, потърсете помощ от близките си. Попитайте семейството, приятели или колеги – може би те са забелязали нещо по-необичайно у вас, подсказващо приближаващата атака.
По време на пристъпа опитайте някои от изброените техники за справяне с него, докато откриете най-подходящата за вас:
1. Изпийте няколко чаши вода.
2. Вземете чаша подсладен чай или кафе – кофеинът контрахира кръвоносните съдове, а захарта дава енергия (тези неща само временно облекчават положението).
3. Представете си, че ръцете ви са топли, или приложете друга форма на релаксираща визуализация.
4. Легнете в тъмна тиха стая.
5. Раздвижете се. Направете малко физически упражнения, побягайте, поскачайте или правете любов. Стимулацията на тялото понякога може да възпре пристъпа.
6. Излезте на въздух, особено ако сте били в топла задушна стая. При някои хора разходката на свеж въздух може да предотврати мигрената.
7. Вземете топъл душ или поставете ръцете си в топла вода.
8. Масажирайте главата, врата и раменете си или притиснете съответните акупунктурни точки (вж. Фиг. 2).
9. Осигурете си спокойствие. Отложете срещите и променете плановете си, за да си осигурите време само за релаксация.
10. Опитайте билколечение с вратига (Тanacetum parthenium).
11. Приемайте храни или направо таблетки, съдържащи витамин В3 (известен още като ниацин). Това вещество се използва като антидот на ЛСД. Има данни, че при някои хора то действа антимигренозно. Витамин В3 обаче трябва да се приема много внимателно, защото действа съдоразширяващо и може да направи мигренозния пристъп още по-болезнен, ако се приеме, когато болката е най-силна. Големите дози са токсични и също причиняват мигрена.
12. Опитайте ароматотерапия – масаж с ароматни масла. Благовонно масло, букет от различни ухания, се използва за масажиране на слепоочията. Лечението с ароматотерапия е строго индивидуално. Отделните пациенти получават облекчение от различни смеси от ароматни масла.

“Ароматотерапевтът ми препоръча смес от масла от босилек, лайка, лавандула и роза. Откакто се мажа с нея още в самото начало на пристъпа, всичко е наред – успявам дори да го предотвратя. Препоръчах това на близначката ми, но на нея не є подейства.” (Дебора М., 33-годишна)


Фиг. 2. Точки за масаж

Отпускащ масаж

Масажирайте стъпалата или дланите си. Това отпуска напрегнатите мускули и ги затопля (в ситуация на стрес естествена реакция на тялото са студените крайници), а освен това отклонява вниманието от напрежението и болката.
Масажирайте врата и раменете си, за да отпуснете мускулатурата, която е много напрегната преди пристъпа.
Използвайте палеца или кокалчетата на ръката си, за да направите масаж на акупунктурните точки, които повлияват главоболието: слепоочията, тила, мястото на дланта между палеца и показалеца.

  << >>
Начало : За нас : Вашето мнение : Защита на личните данни : Защита на авторските права : За рекламодатели
Галерии : Атлас : Таблици : Мерни единици : Хроника на човечеството : Статистика
Игра : Най-четено : На днешния ден : Личност на деня
Книгоиздателска къща Труд  Сирма Груп  Сирма Медия   Със съдействието на: Oracle Българска телекомуникационна компания