Начало    За нас    Вашето мнение   
 
Енциклопедии Речници Библиотека За студента За ученика За най-малките
 Търсене
 Разглеждане по:
Заглавия
Автори
Категории
 
Шестоднев
Слова
Шестоднев
Богословие (Небеса)
Ходене на Богородица по мъките
Из „Похвала за Йоан Богослов”
  
Виж още:
Българска художествена литература /Българска средновековна литература
Шестоднев
Автор:
Йоан Екзарх
        

Из „Похвала за Йоан Богослов”

Той, великият и единствен богословец Йоан пак дойде, пак бог слово, бог, проповядващ и учещ целия свят да гледа [към] небесата. Йоан, високо летящият орел, Йоан, великият колчан, който не знаеше що е труд или покой, Йоан, синът громов, чието учение като гръм обходи всички земи. Пречистият лъв, доброгласният славей, който с чуруликането си, сиреч с правото учение, из дебрите и из пустините изведе човеците. Защото пустини и дебри са сърцата на неверниците и техните нечисти и тъмни дела. И пречистият Йоан днес дойде от небето и бидейки по-рано рибар, и захвърлил мрежата, и оставил въдицата, се залови за Евангелието. Йоан, който изрече по-велики неща от Мойсей. Защото Мойсей рече: „В началото сътвори бог небето и земята.”
А този, като остави творението, се въздигна до твореца, казвайки: „В началото бе словото”. Словото в битието [съществуването, субстанцията], словото в последните години се яви и защити целия свят, словото от същността на отца, от когото е неразлъчно. Както словото, което е в мене, е [моя] душевна същност, а като се изнесе из устата и получи звукова одежда, то вече не само в мен е скрито, но на всички хора, които [го] слушат, не ще бъде непознато, така и еднородният син, който съществува, [е] в бога, и е от същността на отца, пребиваваше в началото незнаен, а след като се облече в плът, бе на всички известен. И както словото, което се облече в звук, ще бъде известно на всички, така и словото, което се облече в плът. И тази притча ще приемем поради естеството на божиите дела, защото е невъзможно да се разбере, и невъзможно да се схване това синовство.
Колко прочее са непроследими, и ненамираеми, и неизследваеми неговите пътища? Как смее някой да пита за замисъла на това недостижимо [нещо]? Но [ние] ще приемем [използуваме] човешките образи и сравнения поради нашата немощ, та негли поне малко, отчасти да можем да разберем образа на небесните чудеса. А това апостолът ни казва, прави ни го разбираемо, та отчасти да добавим нещо. И затова да се постараем поне малко знание да приемем от земните и от човешките [дела]! [И] както е невъзможно словото да бъде отделено от душата, а [бидейки] от тази именно същност, пребивава в душата и е неразлъчно и неразбираемо, и неотделимо от тебе, така и бог-слово е неотлъчимо, но бидейки от неговата [на бога] същност и от божествеността на отца, като излезе от недрата на отца, облечено в плът, на всички чудни дарове дава. Това съкровище ни откри Йоан, който бе по-безгласен от рибите.

  << >>
Начало : За нас : Вашето мнение : Защита на личните данни : Защита на авторските права : За рекламодатели
Галерии : Атлас : Таблици : Мерни единици : Хроника на човечеството : Статистика
Игра : Най-четено : На днешния ден : Личност на деня
Книгоиздателска къща Труд  Сирма Груп  Сирма Медия   Със съдействието на: Oracle Българска телекомуникационна компания